İmaj Hakkı Nedir?
Güncelleme tarihi: 9 Haz
İmaj hakkı, profesyonel futbol kulüplerinin oyuncularının markalaşma ve kulübün adını duyurma çabaları karşılığında ek ödemeler yaptığı bir fikri mülkiyet hukuku kavramdır.
Bu ödemeler, futbolcunun kulüpte kaldığı süre boyunca devam eder. Son yıllarda, bu tür ödemelerin önemi ve miktarı artmıştır. Özellikle üst düzey yıldız oyuncular, sözleşmelerinde imaj haklarına önem vermektedir.
İmaj hakları bazen futbolcunun popülaritesi ve reklamı, oynadığı futbol kadar önemli hale gelir. Bu nedenle, oyuncular, imaj haklarını kulübün tanıtımı için kullanılması amacıyla sözleşme süresince kulübe devrederler. Bu durumda, sözleşmede transfer bedeli dışında ayrı bir ücret belirlenir.
Örneğin, bir futbolcu bir reklam filminde rol alırsa, bu gelir genellikle kulübün geliri olur, çünkü imaj hakkı kulübe aittir. Ancak bazen sözleşmede imaj hakları futbolcuya devredilebilir.
Finansal Fair-Play kuralları gereği bazen ödenemeyen futbolcu transfer ücretleri imaj hakları yoluyla dolaştırılır. Hatta bazen, imaj hakları bedelleri transfer ücretlerini aşabilir.
Örnek 1: , 2022 yılında "Kylian Mbappe'nin Real Madrid'e transferinin önüne imaj hakları geçtiği belirtildi. Fransız yıldızın, Real Madrid'in imaj haklarının yarısını istemesi nedeniyle PSG ile sözleşme imzalamaya sıcak baktığı belirtildi."
Örnek 2: 2015 yılında "Valencia kulübünün en büyük hissedarı Singapurlu milyarder Peter Lim, futbolcu Cristiano Ronaldo'nun imaj haklarını satın aldı."
Örnek 3: "2011-2014 yılları arasında 5 milyon 700 bin Euro miktarında vergi kaçırmaktan dolayı suçlanan futbolcu, o dönemde Real Madrid takımının formasını giyiyordu. Ronaldo imaj haklarından kazandığı paraları off-shore hesaplarında tutarak vergi kaçırdığı suçunu mahkemede itiraf etti."
Sonuç olarak imaj hakları ekonomik değeri yüksek olan bir fikri mülkiyet hakkıdır. Oyuncuya, kulübe yada 3. kişilere devredilebilir. Bu yolla taraflar adına reklam ve sponsorluk gelirleri ile yeni kazanç seçenekleri oluşturulabilir.
コメント