INFLUENCER MARKETİNG - influencer ne demek?
INFLUENCER - influencer ne demek?
INFLUENCER - influencer ne demek? influencer; Instagram, YouTube, Facebook ve Twitter gibi sosyal medya kanallarında yüksek takipçi sayısına sahip, ürünlerle ilgili video veya fotoğraf içeriği hazırlayan; bu ürün, hizmet ya da marka hakkındaki deneyimlerini takipçileri ile paylaşan etkileyicilere influencer denir.
INFLUENCER - influencer marketing ne demek?
Influencer marketing, yani “etkileyici pazarlaması”; Instagram, YouTube, Facebook ve Twitter gibi sosyal medya kanallarında yüksek takipçi sayısına sahip etkileyicilerin (influencer), ürünlerle ilgili video veya fotoğraf içeriği hazırlaması; bu ürün, hizmet ya da marka hakkındaki deneyimlerini takipçileri ile paylaşmasıdır. Influencerlar, “fenomen” olarak da tanımlanabilmektedir. Dinamik bir yapısı olan influencer marketingde farklı tanıtım teknikleri uygulanabilmektedir. Bu sebeple yenilikçi, sürdürülebilir ve dinamik bir yapısı vardır.
Sosyal medya pazarlama stratejilerinden biri olan influencer marketing, genellikle ürün tanıtımları şeklinde uygulanır. Yeni nesil bir tanıtım tekniği olan influencer marketingin reklam modelinde temel amaç; müşteri güvenini kazanmaktır. Bir müşteri, sosyal medyadaki paylaşımları dolayısı ile takip ettiği ve beğendiği bir fenomenin tanıtımını yaptığı ürüne ilgi duyabilir. Influencerın sağladığı güven, satış oranlarını olumlu etkiler. Bu pazarlama tekniğinin potansiyel müşterileri sadık müşterilere dönüştürme potansiyeli vardır. Bu sebeple influencerlar, içeriklerini genellikle içerik pazarlaması tekniklerine göre kurgular.
Sosyal Medya ve influencer
Türkiye’deki tüketicilerin %40’ı, Facebook’ta bir içerik ya da reklam gördükten sonra satın alma yapmaktadır. Bu satın almada; “giyim ve ayakkabı” kategorisi popülerdir. Ardından sırasıyla; kişisel bakım ürünleri, aksesuarlar, yemek ve restoran, ev dekorasyonu ve tekstil, mobil uygulamalar gelmektedir.
Türkiye’deki sosyal medya platform kullanıcılarının %80’i, en azından bir KOBİ ile sosyal ağlar üzerinden etkileşime geçmektedir. Bu etkileşim, işletmeler için önemli bir fırsat doğurmaktadır. Sosyal medya reklamları; müşterilerin ürüne olan taleplerini test etmeye ve müşterilerle doğrudan iletişim kurmaya imkân verir. Bu sebeple sosyal medya reklamları, özellikle ticari faaliyetlere yeni başlayan KOBİ’lerin pazarlama stratejileri için önemli bir tetikleyicidir.
Bu ve benzeri kolaylaştırıcı çözümler ve faydalar ile birlikte sosyal medya platformları üzerinden prosedürlere tabi olmayan, güvene dayalı kanallar üzerinden de ticari işlemler gerçekleştirilmektedir. Bu ticari işlemlerde müşteri için herhangi bir mesafeli satış sözleşmesi veya muadili bir sözleşme sunulmaz. Müşteri haklarının korunması iyi niyete dayanır. Bu sebeple risk taşır; alıcı ve satıcı için olumsuzluklar doğurabilmektedir.
Influencer, yani “etkileyici” ya da “etkileyen”, tüm bu sosyal medya alışveriş deneyimlerinin bir parçasıdır. Son yıllarda sosyal medya ağlarında etkileyiciler üzerinden pazarlama stratejileri kurgulamaları popülerdir. Türkiye’de ve dünyada çeşitli markalar, pazarlama stratejilerine influencerları eklemektedir. Influencerların reklam ve tanıtım uygulamalarından elde edilen başarılı sonuçlar, “etkileyici” akımının yaygınlaşmasını sağlamıştır. Bu sebeple birçok marka tarafından benimsenmektedir.
Küçük ve orta ölçekli işletmeler, pazarlama stratejilerinde sosyal medyaya yönelen kampanyalar düzenlemektedir. Bu kampanyalarda etkileyicileri belirleyici bir unsur olarak kullanan markalar, müşteri potansiyelini artırmayı ve potansiyel müşterileri online veya fiziksel satış kanallarına yönlendirmeyi hedeflemektedir.
Influencerler, firmaların ücretsiz gönderdikleri ürünleri kullanarak tanıtımlarını yapmaktadır. Ağırlıklı olarak Instagram ve YouTube platformlarını kullanmaktadırlar. Twitter ve Facebook da, influencerların kullandığı diğer sosyal mecralardır. Ürünle ilgili içerik üreten ve sosyal medya kanallarındaki takipçileri için gönderi paylaşımı yapan influencerlar, kısa sürede çok sayıda kişinin ilgili ürünü görmesini sağlamaktadır. Influencer tanıtımları, bazı durumlarda geleneksel reklam etkileşimlerine göre daha yüksek oranda dönüşüm temin etmektedir.
INFLUENCER ve influencer marketing hakkında bilinmesi gerekenler
• Influencerlar, öncelikle reklamını ya da tanıtımını yapacakları ürün hakkında deneyim edinmek zorundadır. Bu sebeple ürün veya hizmeti önceden kullanmaları gerekir.
• Her influencer ünlü bir kişi olmak zorunda değildir. Ünü olmayan internet veya sosyal medya fenomenleri de influencer olabilmektedir.
• Influencerlar, sosyal medya hesaplarının takipçi sayısına ve etkileşime göre farklı ücretler talep etmektedir. Takipçisi ve etkileşimi çok olan influencerlara daha fazla ücret ödemek gerekir.
• Influencer marketingin başarısında; sosyal medya hesabı, tanıtım içeriği ve sosyal medya platformu önemlidir.
• Influencerlar, ürün tanıtımlarını geleneksel reklamlardan farklı olarak doğaçlama ya da senaryo üzerine kurgulamaktadır.
• Influencer marketing için kullanılacak platform, ürünün özelliklerine göre seçilebilir. Örneğin; ev eşyaları ve kıyafet tanıtımları için Instagram ideal bir platformdur.
• Influencer marketing için evcil hayvanlar veya sanal gerçeklik uygulamaları da kullanılabilmektedir.
• Son yılların popüler ürün tanıtım yöntemi olan influencer marketing, avantajlarına rağmen her firma tarafından tercih edilmez. Bazı markalar, müşteri deneyimine değer katmadığı gerekçesi ile influencerları tercih etmemektedir.
KAYNAK
(*) TÜSİAD E-Ticaret Raporu – 2019, s.92."
Comments